iblandbakarjag

En hemmabakare som gärna provar nya recept men även gamla favoriter. Jag bakar för att må bra men självklart också för att det är gott!

Mat, mat

Publicerad 2014-11-06 21:02:11 i Smått och blandat,

Nu har baklusten kommit tillbaka och häromdagen gjorde jag en kolakladdkaka, bara på skoj. Jag har också deltagit aktivt i middagsmaten och det känns så skönt att kunna laga mat igen, jag har till och med gjort laxpudding och kålpudding för första gången i mitt liv!! Båda rätterna var ganska enkla att tillaga och de smakar så gott, det vill säga om man gillar lax och vitkål i mat...
Allt gick bra att göra, förutom ugnsmomentet som jag fick delegera till närmsta familjemedlem, där vill inte ryggen riktigt vara med ännu. 

Recepten hittade jag i mormors gamla böcker, köksalmanackor från olika år. När mamma och hennes syskon röjde upp efter att mormor hade dött sa jag att de absolut inte fick kasta hennes kokböcker och recept, jag ville gärna ha dem om ingen annan ville det och jag fick dem. Mina skatter! Dels för att det är gamla böcker, och kokböcker dessutom, men mest för att det kommer från mormor och det är hennes mat och handskrivna recept. Det är den största guldgruvan för mej och så är det jädrigt goda recept med 😊
Så många minnen och så roliga bilder på framsidorna, hur såg vi ut på den tiden, hahaha!

Till laxpuddingen använde jag både gravad och kallrökt lax (var tvungen att fråga mamma vilken sort som passade bäst av gravad, rimmad och rökt) men nu tror jag att jag föredrar gravad lax före kallrökt, tyckte att röksmaken trängde ut lite för mycket.




Mästerverket försvann fort...

Kålpuddingen är jag nästan helt nöjd med, vill nog ha ännu mer kål till nästa gång och det behövs lite mer kryddor, man är ju lite självkritisk...men det var så gott.




Okej, det kanske inte ser så aptitligt ut men det smakar desto bättre, speciellt med lingonsylt till.

Just ja, kolakladdisen. Den är jag inte nöjd med, den smakade för mycket kakao och sedan var den för rinnig i mitten och för gräddad i kanten. Ändå hade jag den inne 5 minuter längre än vad receptet sa, så där får jag fortsätta mitt sökande efter en kladdis i min smak. Ni vet väl att det är kladdkakans dag imorgon?





Receptet var ändå bra på det sättet att allt skulle ner i kastrullen till slut.







Nya tag imorgon, kanske en bulle med hallon och vit choklad eller något annat. Den här dagen ägnades åt lite smått och plock här hemma, i lugn och ro.

Kram annoest

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

annoest

En vanlig tjej som mår bra när jag får baka, men det blir inte alltid lika mycket som jag vill.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela